Fietsexcursie Arnhem

Gepubliceerd op 1 oktober 2024 om 16:42

Arnhem is een interessante stad met een afwisselend landschap. Midden in de stad stroomt de Rijn. Aan de andere kant van het centrum ligt Park Sonsbeek, een grote groene long van Arnhem, vlakbij de Veluwe. Er valt genoeg groenblauwe infrastructuur te ontdekken! Deelnemers aan de Future Green City conferentie verkenden op donderdagmiddag 26 september per fiets projecten in Arnhem over klimaatbestendigheid, regenwaterbeheer, biodiversiteit en burgerparticipatie in groenbeheer. Medewerkers van Wageningen Environmental Research, IPC Groene Ruimte, gemeente Arnhem en de Koninklijke Ginkel Groep gidsten de deelnemers langs het centraal station Arnhem, de Oude kraan, het Roermondsplein, de Nelson Mandelabrug, het Prinsenhof, het Johnny van Doornplein, de Van Muijlwijkstraat, de Noord-Peterstraat en de Jufferstraat.

Groepsfoto van de fietsexcursie. Foto: Ronny Sprong

Centraal station Arnhem

Het station is ontworpen door UN Studio. Het centrale plein (Stationsplein) en de primaire wandelroute (Oude Stationsstraat) naar het stadscentrum zijn bijna volledig geasfalteerd. Vanuit de stad is er steeds meer vraag om dit plein en deze straat te vergroenen. Onlangs is een eerste schetsplan voor de vergroening afgerond en wordt er samen met bewoners en ondernemers een definitief ontwerp gemaakt.

Oude Kraan

Arnhem heeft de binnenstadsring de afgelopen 20 jaar van tweerichtingsverkeer omgewerkt naar grotendeels eenrichtingsverkeer. Voormalige rijbanen worden groene ruimte, voetgangersgebieden en fietssnelwegen. De groene ruimte hier is ontworpen en aangelegd als raingarden (wateropvang en - buffer), met specifieke aandacht voor bomen op kleine heuveltjes om te voorkomen dat het wortelstelsel verdrinkt. Fietssnelwegen zijn belangrijk door de toename van elektrische fietsen en daarmee van jaarlijkse fietskilometers in de stad.

Roermondsplein

Het Roermondsplein staat bekend als de Blauwe Golven, een ontwerp van Peter Struycken. Het is, of beter gezegd was, een van de grootste ruimtelijke kunstwerken in Europa uit 1977. Na een lang en verhit gesprek met de kunstenaar, belangengroepen, professionals in landschapsarchitectuur en ruimtelijk ontwerp en de gemeente, werd overeenstemming bereikt over mogelijke vergroening van het werk. Terwijl het kunstwerk zelf volledig wordt gerenoveerd, biedt het Roermondsplein nu meer ruimte voor bomen, water en is het de bedoeling dat het onderdeel wordt van de ‘koele’ wandeling (promenade) tussen het stadscentrum, de Rijnoever, Park Onderlangs en Museum Arnhem.

Nelson Mandelabrug

De Nelson Mandelabrug (1977) is flink opgeknapt. Rondom de bushaltes, bij de doorgang naar het stadscentrum en langs het fietspad zijn beplantingsvakken met bomen aangelegd. Er zijn enkele honderden vierkante meters groen toegevoegd. Gecombineerd met vergroening van de onderliggende en aangrenzende pleinen creëert de stad uiteindelijk een groene gordel rondom het stadscentrum, verbonden door de rivier.

Prinsenhof

Maar liefst 12.000 tegels op het Prinsenhof zijn in 2023 vervangen door groen als onderdeel van een grootschalige herinrichting van het gebied. Het ontwerp is gemaakt door LOLA Landscape Architects in samenwerking met Arjan Boekel van Boekel Tuin & Landschap en Bloeimeesters. Het is min of meer een knipoog naar Superbloom in Londen. Een zorgvuldig samengestelde mix van zaai- en stekmateriaal zorgt voor een jaarrond afwisselend beeld van bloemen en planten. Er zijn ruim 42.000 bloembollen, 8 kilo zaad en 18.000 vaste planten gebruikt.

Johnny van Doornplein

Door het Johnny van Doornplein opnieuw in te richten, wordt het aangenamer, veiliger en veel groener. Het plein is de belangrijkste oostelijke entree van het stadscentrum en we willen het een uitnodigende uitstraling geven. Door de herinrichting en de toevoeging van groen en bomen wordt het onderdeel van het koele route wandelnetwerk. Het plein wordt een koele plek waar alle Arnhemmers, inclusief kwetsbare groepen, verkoeling kunnen vinden en op warme dagen actief kunnen deelnemen aan het stadsleven. Daarnaast helpen dezelfde bomen ons ook om beter te voldoen aan de 3-30-300-regel. Meer mensen hebben straks vanuit hun raam uitzicht op 3 bomen (bijvoorbeeld thuis of op het werk) en er is meer schaduw.

Van Muijlwijkstraat

De van Muijlwijkstraat is een van de belangrijkste verkeersaders van en naar de stadsring. Vroeger had de straat twee rijstroken in beide richtingen, zeer brede voetpaden en geen groene infrastructuur. Met het oog op het verminderen van het stedelijke hitte-eiland effect en het vergroten van biodiversiteit en waterinfiltratie, wilde de stad een natuurinclusief en klimaatadaptief voorbeeld stellen in haar nieuwe ontwerp. Er werd veel aandacht besteed aan de selectie van plantensoorten, regenwaterafvoer en -infiltratie en voldoende doorwortelbare grond voor bomen die schaduw geven. In totaal is ruim 3.250 m2 aan verharding vervangen door groene infrastructuur en zijn er 61 bomen geplant. Dit versterkt niet alleen de klimaatadaptatie en biodiversiteit, maar ook de leefbaarheid. De straat is door de lokale pers van ‘lelijke asfaltbende’ omgedoopt tot ‘de nieuwe bloemententoonstelling van Arnhem’.

Noord-Peterstraat

Het plein tussen de Noord Peterstraat en de Landbouwstraat is vergroend en er is een ondergronds regenwaterretentiesysteem aangelegd. De wijk Klarendal kampt met hittestress. Mede daarom wordt verharding op zoveel mogelijk plekken vervangen door groen. Als het veel regent, willen we dit regenwater graag opslaan. Hiervoor zijn speciale kratten in de grond (onder het park) geplaatst. Zo wordt het regenwater vastgehouden en verdampt het op warme dagen weer en zorgt zo voor verkoeling. En hierdoor hoeven we de planten niet meer water te geven. Het hele plan om stenen te vervangen door groen is samen met bewoners bedacht en is een uitvloeisel van de Wijkgroenagenda.

Jufferstraat

Een groep actieve bewoners van de wijk Spijkerkwartier heeft een bedrijf opgericht om de buurt te vergroenen: het BuurtGroenBedrijf. Zij creëren niet alleen meer groen in de buurt, maar onderhouden het ook. En soms ook groen van de gemeente. In samenwerking met de provincie Gelderland en de gemeente wordt hier en op een andere locatie in de buurt een grote waterberging aangelegd (20 tot 30 m3).

Het merendeel van bovengenoemde projecten zijn geen onderdeel van TKI project Eco-Systeem-Stad. Op de Arnhem pagina staat meer informatie over de pilots die wel binnen het project zijn uitgevoerd.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.